زنگ تخفیف آخر سال با ۵۰٪ تخفیف!
دیتاسنتر ابر باران : شرکت فناوران اطلاعات ابر باران
تلفن : 08632274141
زنگ تخفیف آخر سال با ۵۰٪ تخفیف!

انواع رایانش ابری(cloud computing)چیست؟

انواع رایانش ابری(cloud computing) چیست؟

وقتی صحبت از رایانش ابری(cloud computing) می شود، چهار مدل اصلی وجود دارد:

– نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)
– زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
– پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS)
-دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS)

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به هر یک از این مدل‌ها خواهیم داشت و تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تعریف نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS):

SaaS یک مدل توزیع نرم افزار است که در آن نرم افزار به صورت اشتراکی ارائه می شود. برنامه های SaaS معمولاً از طریق یک مرورگر وب یا یک رابط برنامه نویسی برنامه (API) قابل دسترسی هستند. برای استفاده از یک برنامه SaaS، مشترکین نیازی به نصب نرم افزار بر روی رایانه خود ندارند و ارتقاء برنامه به صلاحدید ارائه دهنده انجام می شود. به همین دلیل، SaaS اغلب نرم افزار “در صورت تقاضا” نامیده می شود. ایمیل، نرم افزار CRM و مجموعه های اداری همگی نمونه هایی از برنامه های SaaS هستند. با این حال، برخلاف PaaS و DaaS که خدمات استقرار و پیکربندی را ارائه می‌کنند، SaaS به تحویل نرم‌افزار کاربردی بر اساس اشتراک نیاز دارد.

تعریف زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS):

IaaS یک مدل محاسبات ابری است که در آن زیرساخت به عنوان یک سرویس ارائه می شود. خدمات فروشنده حفظ تجهیزات و زیرساخت است، در حالی که مشتری به جای داشتن سخت افزار فیزیکی، هزینه دسترسی را پرداخت می کند. این بدان معناست که ارائه دهندگانی مانند خدمات وب آمازون و مایکروسافت آژور می توانند خدمات IaaS را با هزینه کمی از راه اندازی زیرساخت های سنتی ارائه دهند.

IaaS در سال ۲۰۱۰ در دنیای واقعی ظاهر شد. این یک جایگزین مناسب برای رویکردهای سنتی محاسبات ابری مانند:مجازی سازی، برای فعال کردن سطوح جدیدی از مقیاس پذیری و انعطاف پذیری برای یک زیرساخت یا برنامه موجود است.

تعریف پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS):

PaaS یک مدل رایانش ابری است که در آن پلتفرم ها به عنوان یک سرویس ارائه می شوند. این اصطلاح یک مدل رایانش ابری را توصیف می‌کند که در آن یک شخص ثالث یا ارائه‌دهنده سلف‌سرویس زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز برای ایجاد، استقرار و میزبانی وب‌سایت‌ها، API ها، برنامه‌های تلفن همراه و سایر خدمات را از طریق یک فرآیند یکپارچه ارائه می‌دهد.

با ارائه دهندگان PaaS مانند Azure، توسعه دهندگان می توانند بر روی نوشتن منطق برنامه خود تمرکز کنند، بدون اینکه نگران فناوری زیربنایی که آن را اجرا می کند – از سیستم عامل گرفته تا سخت افزار اساسی.

PaaS در سال ۲۰۰۷ در دنیای واقعی ظاهر شد. این یک جایگزین مناسب برای رویکردهای سنتی رایانش ابری، مانند مجازی سازی، برای فعال کردن سطوح جدیدی از مقیاس پذیری و انعطاف پذیری برای یک زیرساخت یا برنامه موجود است. PaaS محبوب ترین دسته خدمات ابری است که امروزه ارائه می شود و انتظار می رود به رشد خود ادامه دهد.

تعریف دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS):

DaaS یک مدل محاسبات ابری است که در آن دسکتاپ به عنوان یک سرویس ارائه می شود. ارائه دهندگان DaaS دسکتاپ های مجازی را ارائه می دهند که روی سروری در فضای ابری میزبانی می شوند و از طریق یک مرورگر وب به کاربران ارائه می شوند. کاربران می توانند از هر دستگاه متصل به اینترنت به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند.

DaaS در سال ۲۰۱۲ در دنیای واقعی ظاهر شد.

این یک جایگزین مناسب برای محاسبات دسکتاپ سنتی است که کاربران را قادر می سازد به برنامه ها و داده های خود از هر دستگاه متصل به اینترنت دسترسی داشته باشند. محبوبیت DaaS در حال افزایش است زیرا کسب و کارهای بیشتری به دنبال راه هایی برای بهبود انعطاف پذیری و کاهش هزینه ها هستند.

بنابراین، تفاوت اصلی بین SaaS، IaaS، PaaS و DaaS چیست؟

SaaS یک مدل توزیع نرم افزار، IaaS یک مدل رایانش ابری، PaaS یک مدل رایانش ابری و DaaS یک مدل محاسبات ابری است.

IaaS زیرساخت را به عنوان یک سرویس فراهم می کند، PaaS پلت فرم را به عنوان یک سرویس و DaaS داده ها را به عنوان یک سرویس ارائه می دهد.

برنامه های SaaS معمولاً از طریق یک مرورگر وب یا یک API قابل دسترسی هستند.

در حالی که منابع IaaS، PaaS و DaaS از طریق یک کنسول مدیریت ابری یا یک API قابل دسترسی هستند.

تفاوت اصلی بین SaaS، IaaS، PaaS و DaaS در این است که SaaS یک نرم افزار به عنوان مدل سرویس است. در حالی که IaaS، PaaS و DaaS همه مدل های محاسبات ابری هستند. در حالی که برنامه های SaaS از طریق یک مرورگر وب یا یک API قابل دسترسی هستند.

منابع IaaS، PaaS و DaaS از طریق یک کنسول مدیریت ابری یا یک API قابل دسترسی هستند.

تفاوت کلیدی دیگر این است که SaaS بر اساس اشتراک ارائه می شود، در حالی که IaaS، PaaS و DaaS همگی به صورت پرداختی ارائه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع رایانش ابری(cloud computing)چیست؟
انواع رایانش ابری(cloud computing) چیست؟ وقتی صحبت از رایانش ابری(cloud...
معرفی دستورات مفید در GNU/Linux
مقدمه: در این مقاله، با مجموعه‌ای از دستورات مفید در...
مقدمه ای بر ذخیره سازی کلان داده
‌جهان در حال تغییر است و نیازهای ذخیره سازی داده‌...